
Niet zo lang geleden hoorde ik een gesprek op de radio over de komst van de auto.
Het gesprek ging over een krantenartikel van rond de voorlaatste eeuwwisseling. Dit artikel ging over de angst voor overbevolking.
De eerste auto’s reden net rond en daardoor gaven de koeien zure melk. Maar de schrijver stelde de lezers over de verwachte overbevolking gerust, dankzij de komst van de auto zal de bevolking wel uitgedund worden door alle fatale ongelukken die er gaan komen.Gelukkig liep het zo’n vaart niet.
Ik moest hier aan denken tijdens de besprekingen van de parkeervisie in de gemeenteraad.
Vanuit deze parkeervisie worden inwoners gestimuleerd om de auto minder te gebruiken en daardoor moet het aantal parkeerplaatsen en dus zal daardoor het aantal auto’s in de wijken verminderen.
De visie geeft een aantal mogelijke huidige en nog te realiseren alternatieven aan.
In deze visie noemt men deze stimulans STOMP.
Dat betekent:
Stappen
Trappen
Openbaar vervoer
Mobiliteit delen (deel auto’s) en dan
Privé-auto.
Laat ik deze vijf punten eens onder de loep nemen:
Stappen
Geen onlogische keuze, als je ergens naar toe kunt wandelen, is dat een goede en gezonde oplossing. Dan ga je niet met de auto.
Trappen
Dit is wat lastiger. Er worden fietssnelwegen aangelegd. Daarbij is het bezit van de elektrische fiets alleen maar aan het groeien, nu al ruim meer dan 50%. Dus volgens de visie een goed alternatief voor de auto.
En ongewild moest ik even denken aan datgene waar ik dit artikel mee startte.
Want sinds 2021 ligt het aantal fietsers dat om het leven komt hoger dan het aantal omgekomen automobilisten.
Dit gaat gelijk op met het gebruik van het aantal elektrische fietsen.
Onder 75-plussers nam het aantal fatale ongelukken de afgelopen jaren het sterkst toe. Dit komt vooral door meer verkeersdoden onder fietsers van deze leeftijd; 122 in Nederland in 2023. Verkeersslachtoffers van 50 jaar of ouder overlijden relatief vaak als gevolg van een fietsongeval. Bij 60% van het aantal fatale fietsongelukken is de auto NIET betrokken.
De vraag die je kunt stellen dan: is het Trappen wel een veilig alternatief voor de auto? Is het verantwoord om onze inwoners te stimuleren om te Trappen?
Openbaar vervoer
Vanuit onze gemeente naar Den Haag, Delft en Rotterdam is dit goed geregeld.
Zo staat het ook te lezen in de visie, Dat klopt dus, maar de dorpskernen onderling zijn minder goed bereikbaar. Vanuit de verkeerstoren in Nootdorp naar het gemeentehuis in Pijnacker duurt met openbaar vervoer bijna 45 minuten, met de auto 10/15 minuten.
Naar het gemeentehuis vanuit wijken in Emerald duurt het ruim een half uur met openbaar vervoer.
Het laatste alternatief dat wordt gestimuleerd in plaats van de eigen auto is:
Mobiliteit
Denk hier aan deelauto’s of scooters.
Er zijn in onze gemeente ruim 14.500 auto’s, echter zijn er slechts zes deelauto’s in deze gemeente permanent beschikbaar. Let wel: ZES.
Ongeveer 650 mensen zijn aangesloten bij een ‘deelautobedrijf’.
De visie stimuleert u dus voor STOM en als dat niet toereikend is, dan kunt u een Privé auto gebruiken, als het echt niet anders kan.
De parkeerplaats van deze privé auto, als u deze niet op eigen terrein kunt zetten, is binnen een straal van 250 meter bereikbaar. Natuurlijk kan het dan even zoeken worden, maar indien u eenmaal een parkeerplek heeft gevonden, hoeft u slechts 3- 4 minuten te lopen naar huis. De verkeersbewegingen nemen natuurlijk wel behoorlijk toe, met het zoeken naar een parkeerplek.
Ook wordt er uitgegaan dat inwoners die wonen in sociale woningbouw minder auto’s, dus minder parkeerplaatsen, nodig hebben.
Eerlijk Alternatief is kritisch op deze parkeervisie. Daar is alle reden toe.
Als we uitgaan van STOMP is dat dan voldoende? Is het veilig? Kunnen thuiszorgers en mantelzorgers redelijk dicht bij de inwoners parkeren?
Hoe ervaart u nu al het parkeren in uw wijk?
En het openbaar vervoer, overweegt u een contract af te sluiten voor een deelauto?
Kiest u voor
STOM of toch liever de Prive Auto?
Wat vindt u? Laat het ons weten en geef uw mening op deze visie.
Ben Glaser
Raadslid Gemeente Pijnacker-Nootdorp
Fractie Eerlijk Alternatief