Op zoek naar nuance…PPN, de combinatiepartij van Groen Links en PvdA in Pijnacker Nootdorp,
wil veel minder parkeerplaatsen voor mensen met een goedkopere huur- of koopwoning.
En deze parkeerplaatsen mogen een afstand hebben tot 250 meter van het woonadres.
Volgens PPN is er een trend dat er bij goedkope huurwoningen steeds minder gebruik wordt gemaakt van een auto.
Een trend die wij zelf in de wijken nog niet hebben kunnen ontdekken.
Bijvoorbeeld: voor een twee-onder-een-kapwoning met eigen oprit vindt PPN 2.5 parkeerplaats gerechtvaardigd. Voor een huurwoning uit het goedkope of middensegment 0.9!!!
Eerlijk Alternatief is voorstander van de door het college ingediende parkeernorm namelijk 1.9 per huurwoning.
In het voorstel van PPN komt er bij bijvoorbeeld een appartementencomplex van 25 woningen
(bv. in de kern van het dorp) waarbij 25 minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn in een straal van 250 m.
Eerlijk Alternatief is natuurlijk voor een zo’n groen mogelijke indeling van de wijken. Daarom vinden wij de parkeerplaatsen met tegels, waar groen tussendoor groeit en het water goed wordt opgenomen door de grond, een mooi initiatief. En natuurlijk liever een leuke speeltuin of een bankje waar je kunt genieten van het groen dan 10 leegstaande parkeerplaatsen.
Maar er zijn in de meeste buurten geen lege parkeerplaatsen, nu al niet.
Moeten wij op deze manier het autogebruik terug gaan dringen? Dat doet de benzineprijs volgens ons al.
En natuurlijk een extra stimulans om openbaar vervoer te gebruiken is belangrijk. Maar niet iedereen kan naar zijn werk met openbaar vervoer.
Voorbeeld:
Stel je woont op Waddenzee in Nootdorp, je werkt in gemeentehuis Lansingerland. Autorit 22 minuten en met openbaar vervoer 80 minuten.
Nog 1:
Zaaierstraat Delfgauw, naar verpleeghuis Crooswijk Rotterdam. Auto: 19 minuten en met openbaar vervoer 55 minuten.
Dit zijn geen extremen, dit zijn feiten.
En natuurlijk kunnen velen op een fiets, een half uurtje fietsen moet kunnen, maar niet voor iedereen. En alleen als iemand van 9.00 tot 17.00 op eenzelfde werkplek zit.
Doordat jongeren vaak langer thuis blijven wonen en (helaas) nog geen woning hebben, kunnen ze wel vaak van hun inkomen een auto aanschaffen. Dat zorgt ervoor dat ook bij goedkopere woningen, meerdere auto’s op één adres zijn.
Dus waarom nu al voorsorteren op het mogelijk anders omgaan met de auto en parkeerplaatsen. Doe het andersom. Als parkeerplaatsen niet meer gebruikt worden, maak er dan iets moois van, iets groens…
Zo zullen er ook geen conflicten in wijken ontstaan over gebruik van de schaarse parkeerplaatsen.
Realisme is in deze kwestie een redelijk alternatief voor idealisme.
Ben Glaser