De campagne om stemmen binnen te halen voor de elf politieke partijen die op 19 maart meedoen aan de Gemeenteraadsverkiezingen is in volle hevigheid losgebarsten. CDA zorgt voor een groenere omgeving door overal te verschijnen met de koffiekeet van José waar het goed toeven is tijdens de herfstige buien die de eerste maanden van 2014 kenmerken.

Andere partijen zoeken hun vertier in fietstochtjes door de diverse kernen van de gemeente waarmee ze gelijk de roestige winterconditie wat oppoetsen. En natuurlijk zijn de witte en rode rozen weer te zien. De PvdA bracht ze langs als kleine Valentijnsflirt om stemmen mee te lokken en de VVD bood de Avalanche, “een roos voor royals en celebrities”, zo zegt het internet, aan bij winkelcentra.

Maar dan komt het….als er vriendelijk contact is gelegd met de potentiële zwevende kiezer wordt het meestal prettige gesprek afgesloten met de overhandiging van ‘De Flyer’. Op deze flyer staat kort weergegeven waar de partij voor staat, gelardeerd met een frisse foto van een aantal kandidaten, de lijsttrekker of het logo. En natuurlijk de doorverwijzing naar de met zorg gevulde website waar alles uitvoeriger beschreven staat.

Nou vraag ik me altijd af wat mensen doen met die flyer. Nemen ze die mee naar huis, bundelen ze die tot er een stapeltje van elf is en daarmee de verzameling compleet. Gaat het flyertje onderin de boodschappentas om er wellicht pas bij de volgende verkiezingen weer uit te komen of verdwijnt het kleinood in de prullenbak. Nee, toch zeker? Er is zorg besteed aan deze flyer, er is privégeld in gestoken om de flyer te laten drukken. Het is een kunstwerk omdat een partijprogramma blijkbaar toch prima blijkt te passen op een A5’je. Dat moet toch zeker bewaard worden voor het nageslacht, want een korte en bondige boodschap van politici is wat mensen willen.

Maar niets is minder waar. De arme flyer verandert in no-time in een zwerfie, een hippe naam voor zwerfafval, in navolging van het andere modewoord, de selfie, een zelfportret dat vaak geplaatst wordt op social media.

Eerlijk Alternatief heeft ook zwerfies, uh, sorry, flyers, want dat is belangrijk en het hoort erbij. Maar aan wie en wanneer geven we die nou? Aan mensen die ons toch al goedgezind zijn en op ons stemmen? Misschien in de hoop dat ze onze geweldige korte, krachtige boodschap over gaan brengen aan anderen en daarmee voor ons campagne gaan voeren? Ik betwijfel of je een stem wint van een andere partij door de flyer. Wel door het gesprek dat je aangaat. Dat zoeken we op en we vragen of u ons vragen wilt stellen in plaats van dat wij u onze boodschap opdringen via de zwerfie.

Wat kunnen wij nu doen voor u? In ieder geval niet flyeren, want wij zijn tegen zwerfafval, dus ook tegen zwerfies. Wilt u toch een flyer, poster, of een zwerfie met een selfie van ons? Vraag het gewoon, dan komen we langs. Zwart zonder suiker graag of een glaasje bordeaux, dat past mooi bij ons logo en maakt de tongen los.

Manuela Bijl, kandidaat nummer drie

 

Deel dit:

Laat een reactie achter


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.