Eerder schreef ik al (zie stukje Noord en rotonde) dat wij het belangrijk vinden dat fietsers veilig moeten kunnen oversteken. Het is vreemd dat er een nieuwe rotonde ligt waar men dus niet heeft nagedacht over;

1. Duizend pubers die straks in een uur tijd over de rotonde moeten fietsen als het Stanislas in 2009 open gaat.

2. Al die automobilisten die vanaf Nootdorp, centrum Pijnacker, Sportlaan en Noord (Nobellaan) lang moeten wachten op al die fietsers.

3. En dan al het verkeer voor de Viergang (fitness, zwembad, Avanti) en sportvelden (DSVP en Oliveo).

Voor update raadsvergadering maart ; lees verder

In Juni vroeg Bert al hoe het stond met de rotonde en in oktober vroeg ik of ik een toezegging kon krijgen… Gisteravond was het dus  zover. Het onderzoek (zie bijlage) werd besproken.

Al met al zijn er een aantal oplossingen die werden besproken. Een extra rijstrook vanaf de Nobellaan richting Nootdorp voor automobilisten. Het fietspad op rotonde zo breed maken dat er met gemak 4 fietsers kunnen fietsen, tweerichtingsfietspad en het fietspad ietswat verhogen voor de veiligheid. Dit pakket kost ruim 2 ton… Maar we krijgen meer dan 50% subsidie van de provincie dus al met al kost het nog maar een tonnetje.

Wat de onderzoekers niet hadden meegenomen is de hele discussie… -en dat heeft de raad nog niet besloten- dat Noord misschien wel 30 kilometer zone gaat worden (vanaf centrum Meidoornlaan tot einde Nobellaan)… Als dat zou gebeuren krijgen we niet een enorme opstopping bij de Nobellaan maar al vanaf het politiebureau. Die 30km zone stond overigens al in het prehistorisch masterplan. En tja, die Nieuwkoopseweg heeft er ook mee te maken. Al het verkeer vanuit Klapwijk, Tolhek enzovoort kan niet meer de kortste route naar Nootdorp/DenHaag nemen via die Nieuwkoopseweg. Destijds hebben wij overigens besloten, omdat daar kinderopvang zit, dat die op spitstijden, afgesloten moest worden. Maar goed, wij zien ook wel in dat het een en ander met elkaar samenhangt.

De Nieuwkoopseweg zou na een jaar worden geevalueerd en 30 km of 50 km in de wijk Noord daar moet ook zo snel mogelijk een beslissing worden over genomen.

Verder was een oversteekplaats bij de andere rotonde (politiebureau) rivierenlaan niet meegenomen in berekeningen omdat de focus lag op de Nobellaan waar straks (bij 50km zone) enorme opstoppingen ontstaan.

Nu even terug naar de rotonde. Een tunnel zou volgens ons veel beter zijn maar daar was geen berekening voor. Het college gaf aan dat het duur was en daarom niet was meegenomen in het onderzoen maar hoe duur daar wist men geen zinnig woord over te zeggen. Wij hebben samen met een aantal andere partijen gevraagd om dat eens haarfijn uit te zoeken.

U begrijpt dat wij voor zowel de fietsers als voor de doorstroom de beste oplossing moeten bedenken en ons niet onder tijdsdruk laten zetten! Wordt vervolgd.

In de raadsvergadering in maart stemde alle partijen in met de aanpassingen (zoals verbreden fiietsstrook op rotonde) om meer fietsers in de spitstijden te kunnen laten doorstromen.

De tunnel staat in de ijskast, dit kost meer dan een paar miljoen.

Deel dit:

Laat een reactie achter


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.