Er was eens een grote gemeente, s- Gavenhage, die een leuke woonwijk wilde bouwen op de Binckhorst. Ze wilde een aantrekkelijke bruisende stadswijk ontwikkelen (dat staat in de folder). Om die wijk sowieso te kunnen ontwikkelen moeten eerst een paar milieubelastende autodemontagebedrijven worden opgeruimd. Die stonden en staan namelijk in de weg.

‘Ach laten we die bij de buren dumpen’ dacht Den Haag in het begin. Gelukkig was er bij die buurgemeente, Pijnacker-Nootdorp, een ferme raad in 2008 die unaniem zei ‘dat kan toch niet zomaar’. ‘Het mocht geen sigaar uit eigen doos worden’ riep mijnheer Oudhof, Mijnheer Van der Deijl zei dat de woon-werkbalans belangrijk was en dat we de regie moesten houden. En zo kunnen we wel even doorgaan met daadkrachtige uitspraken. Alle partijen hielden de rug recht en de onderhandelaar, de wethouder, kreeg 8 opdrachten mee. In die motie stond onder andere dat de bedrijven minimaal 6000 vierkante meter groot moesten zijn zodat er maar hooguit 3 demontagebedrijven konden komen op 2 hectare. Zo stond ook in die motie dat de bedrijven in milieucategorie 3.2 zouden moeten vallen en dat er 50 arbeidersplaatsen zouden komen per hectare.

De onderhandelaar kwam na 17 maanden terug.
‘De helft is verkocht.’
‘Verkocht? Maar dat was toch niet de opdracht mijnheer de wethouder.’
‘Dan heb je toch niet meer de regie?’ ‘Jawel’ zei de wethouder in de commissie, ‘het is alleen de grond.’ Als ik iets verkoop heb ik er niets meer over te vertellen dus dat vinden we vreemd.

‘Maar voor hoeveel heeft u het verkocht?’ Dat was en is geheim. En dat is cruciaal. Met een goede prijs kun je misschien wat. We missen niet alleen 12 miljoen uit IJsland maar nog veel meer in de toekomst. Met een slechte prijs kun je niets, althans niet veel. Er is op verzoek van DenHaag een Haagsch’ bureau ingehuurd om de grondprijs vast te stellen. Dat bureau heeft drie verschillende prijzen bedacht. Langs de snelweg, langs de RandstadRail en in het midden.
Maar de gemeente heeft toch zelf een nota grondprijzen?

Volgens onze eigen grondnota betekent dat het tussen de 175 en 350 euro per vierkante meter moet zijn. Dus 6 hectare levert de gemeente ergens tussen de 10 en een half miljoen en eenentwintig miljoen op. Nou, de prijs, die geheime prijs die uit de bus kwam rollen, die bevalt ons niet. Is dat bureau wel echt onafhankelijk? Heron ligt namelijk op een toplocatie; tussen de RandstadRail, station Nootdorp, en snelweg A12. Dat zou volgens ons de hoofdprijs moeten zijn. Waarom bent u tevreden over de prijs?

De 6.000 vierkante meter per bedrijfskavel heeft u ook los gelaten want Den Haag wil er toch wat meer bedrijven neerzetten. We moeten namelijk een x aantal auto’s per jaar demonteren. Als het een onsje minder kan prima, maar het wordt niet meer groen. Nee, er komen gewoon meer bedrijven. Dadelijk staan er misschien wel 10 autodemontagebedrijven in plaats van de afgesproken 3. Kan onze grote vriend Den Haag wel leven met ons beeldkwaliteitsplan, ons bestemmingspan, ons duurzaamheidsplan en overige verordeningen? Zo niet, wat zijn daar de gevolgen dan van?

Het aantal werknemers (50 per hectare) is in het voorstel ook ineens komen te vervallen. De woon-werkbalans is dan toch niet helemaal belangrijk.
Want waarom hadden we het ook al weer bedacht? Dat staat namelijk in de Toekomstvisie Economie Pijnacker-Nootdorp, 2004, Voorzitter! Bij het FES project (de glastuinbouw op de Oude Polder) laten we de norm ook al los. Als toch alles wordt losgelaten waarom bedenken we het dan. Laat dan al die mooie notities dan voortaan thuis. Waarom laat u die norm los?

De milieucategorie wordt ook losgelaten. Van norm 3 naar 4. En waarom? Gaat Van der Kooij erheen, dat kan zomaar. Ook goed, maar zeg het dan.<
Het is moeilijk, dat snappen wij. De provincie Zuid-Holland aarzelt niet om, zoals zij eerder schreven, het WRO- instrumentarium in te zetten en dan hebben wij helemaal niets meer te vertellen. Maar wat is er nu werkelijk anders dan 17 maanden geleden?…… Niets. Althans niet veel.

De provincie is oh zo meewerkend, zij gaan helpen om de Oostelijke randweg snel aan te leggen. Ze gaan hem niet betalen, nee, ook niet een beetje maar ze helpen mee. Nogal wiedes want dat behoren ze te doen. Dat moet u toch ook toegeven.

Wethouder, wij hebben het gevoel dat u op pad werd gestuurd om een leuke auto te kopen. Maar u komt terug met een wrak die direct naar de Binckhorst kan.

In de commissie waren wij kritisch en dat zijn wij nog. Wellicht kun u ons toch nog overtuigen. Want wij hebben het idee dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp met het mes op de keel gedwongen wordt. Wij zijn niet de winnaar maar het slachtoffer dat gebukt gaat onder de macht van de provincie.

Deel dit:

Laat een reactie achter


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.